vendredi 7 novembre 2014

«به بهانه چاپ تازه آئين اوستا» پرويز صياد (نويسنده، كارگردان و بازيگر سينما و تئاتر) ژانويه 2004 - برنامه تلويزيون شبكه پارس – آمريكا


«به بهانه چاپ تازه آئين اوستا»
پرويز صياد
(نويسنده، كارگردان و بازيگر سينما و تئاتر)
ژانويه 2004 - برنامه تلويزيون شبكه پارس آمريكا


      اين روزها شانس به ما ايرانيها روي آورده است و پس از جايزه نوبل براي خانم شيرين عبادي و نامزدي خانم شهره آغداشلو براي اسكار اينك آقاي حسن عباسي كه با اسم مستعارشان «سياوش اوستا» حتما آشنا هستيد «لوحه طلايي» جايزه بزرگ گراندپري اومانيتر دو فرانس يا جايزه بزرگ انسان دوستي فرانسه را دريافت كرده است.
      من از اين خبر بسيار خوشحال شدم و وقتي تلفني با او صحبت كردم تا به او تبريك بگويم فورا به من يادآوري كرد كه قبل از هرچيز بايد به تو بگويم كه اين جايزه از يكصد و دوازده سال پيش توسط استادان دانشگاه سوربن در فرانسه پايه گذاري شده و به هيچوجه جنبه دولتي و سياسي ندارد، مثل اينكه «سياوش اوستا» حساسيت خاصي دارد به جوايزي كه فكر ميكند حتما پشتش بايد نيروهاي سياسي و دولتي دستي داشته باشد.
      به هر تقدير در گزارشها و روي سايتهاي خبري متعدد راجع به جايزه انسان دوستي كه به «سياوش اوستا» داده شده است مطالبي هست كه از ابداعات و كارهاي فراواني كه «سياوش اوستا» در كشور ميزبانش انجام داده است و ما خبر نداشته‌ايم، آگاه ميشويم.
      ....... به هر حال كار عمده‌اي كه به نظر من «سياوش اوستا» از مبتكران آن است اين سالنامه آريايي ميترايي است.
      من شخصا پيش از اقدام سياوش اوستا، به ياد ندارم كه سالنامه هفت هزار ساله آريايي ميترايي وجود داشته باشد و هر سال نيز در سراسر جهان منتشر بشود.
      اين تقويم مبتني به اسناد و مداركي است كه نشان ميدهد پيشينه تاريخي ما و سال نگاري ما به 7026 سال پيش برميگردد و نام اين تاريخ آريايي ميترايي است.
      البته تا آنجا كه من بياد دارم آقاي عباسي اسناد و مداركي را در مقالات و كتابهاي خودشان طي مباحث مختلفي مطرح كرده و نوشته‌اند و جا دارد وقتيكه هرسال درسراسر جهان اين سالنامه كه كار ارزنده‌اي هم هست، پخش ميشود لااقل بطور خلاصه براي ايرانيان اسناد و مداركي را كه وجود چنين سالنگاري را تاييد ميكند در ابتداي آن بخصوص براي كسانيكه براي اولين بار اين تقويم را ميبينيد نقل كنند.
      به هرحال«سياوش اوستا» پيش از شصت جلد كتاب نوشته است كه با بعضي از آنها بخصوص ايرانيها خيلي آشنا هستند و اين كتابها از پرفروشترين كتابهايي است كه به زبان فارسي در خارج از كشور منتشر شده است.
      از جمله كتابهاي جالب و خواندني «سياوش اوستا» در معرفي فرهنگ و تمدن 7000 ساله ايران ميتوان : از ميترا تا محمد، دينداري و خردگرايي، قرآن سروده‌‌اي به سبك پارسي و همچنين آيين اوستا نام برد كه اين كتاب آخر (آيين اوستا) به چاپ چندم رسيده است و آنچه در دست داريد تازه‌ترين چاپ آن است.



0 commentaires:

Enregistrer un commentaire

Abonnement Publier les commentaires [Atom]

<< Accueil